Home | Actueel | Studenten Windesheim ontwikkelen serious game voor ZGIJV

Studenten Windesheim ontwikkelen serious game voor ZGIJV

Studenten Windesheim ontwikkelen serious game voor ZGIJV

In oktober 2015 berichtten wij via onze Facebook pagina dat er een demo van een nieuw te ontwikkelen serious game had plaatsgevonden. Op donderdag 21 januari jl. vond onder veel interesse van medewerkers en externe belangstellenden de eindpresentatie van de serious game genaamd Orobics in het Zonnehuis plaats.

Serious game

Studenten van Hogeschool Windesheim hebben de afgelopen maanden in samenwerking met de afdeling logopedie van Zonnehuisgroep IJssel-Vecht aan een serious game gewerkt, waarbij cliënten kunnen oefenen met (spraak gerelateerde) mondmotoriekoefeningen met of zonder muziek. Door het oefenen op muziek kan men goed oefenen met tempo in combinatie met beweeglijkheid, wat voor spraak erg belangrijk is.

Christie Dijkstra (logopedist Zonnehuisgroep IJssel-Vecht): “Acht jaar geleden werd ik ’s nachts wakker en bedacht ik me dat mondoefeningen op muziek in combinatie met bijvoorbeeld een app een goede stimulans voor onze cliënten zou kunnen zijn. Door mondoefeningen te relateren aan spraak heeft de behandeling meer effect bij de cliënt.” Om dit te realiseren is Dijkstra in samenwerking met docenten serious gaming Bertrand Weegenaar en Paul van Hagen van Hogeschool Windesheim al enige tijd actief voor de ontwikkeling van deze game. “Studenten die meewerken aan de ontwikkeling van deze serious game komen vanuit diverse richtingen. Zo werken er studenten van diverse opleidingen binnen Windesheim, maar ook stagiaires en studenten van andere hogescholen mee in dit project. In het vorige semester is er door een groep studenten een concept uitgewerkt. Op basis van dit concept heeft deze groep studenten de afgelopen maanden verder gewerkt, gebouwd en geprogrammeerd”, aldus Bertrand Weegenaar, docent Hogeschool Windesheim.

Orobics

Het team bestaande uit Thomas Duinkerken, Wietse Terpstra, Ivar Spijker, Stef Schelvis en Simone van der Veen richtte zich bij de ontwikkeling van de serious game op ouderen met een halfzijdige aangezichtsverlamming en/of dysartrie. De serious game draagt de naam ‘Orobics’. Oro staat voor mond en robics is een manier van sporten op muziek. De lengte van het spel wordt bepaald door de progressie die de speler maakt, de spraak en mondmotoriek verbetert naarmate de speler verder in het spel komt. De lengte van het spel kan variëren van een paar weken tot meerdere maanden.

Om de doelgroep tijdens het spelen van de serious game een beleving mee te geven dient de speler in de game de bewoners van een fictief dorp te redden. Hiervoor moet de speler naar de top van de berg, waar hij vervolgens de oplossing voor het probleem kan vinden. Elke dag loopt de speler met zijn compagnon (een hond) een stukje van de berg omhoog en komt onderweg minigames tegen welke gespeeld moeten worden. Binnen alle minigames draait het om de mondmotoriek en spraak. Tijdens en na afloop van het spel vinden er beloningen en feedback plaats.

         
Twee voorbeelden van minigames die tijdens de wandeling naar boven uitgevoerd dienen te worden

Online dashboard

De game omgeving biedt daarnaast een online dashboard voor logopedisten. Binnen dit online dashboard kunnen de logopedisten de voortgang van de cliënt volgen en een trainingsprogramma op maat samenstellen. Iedere cliënt krijgt voor het spelen van de serious game een eigen inlogcode en volgt na ingelogd te hebben op een tablet zijn of haar gepersonaliseerde game.

Na afloop van de presentatie konden aanwezigen die dit wilden de serious game zelf testen.


Terug naar laatste nieuws

Centraal Bureau

Zwartewaterallee 25-B
8032 DZ Zwolle
038 - 4574 574

Meer nieuws

ActizHKZ keurmerkZonnehuisgroep IJssel-Vecht © 2017Website doorMotivo