Home | Actueel | Blog | Geen dag is hetzelfde

Geen dag is hetzelfde

Geen dag is hetzelfde

Riet Walda

In het kader van het project Zorgen voor Zorg schrijven medewerkers van Zonnehuisgroep IJssel-Vecht een blog over de ontwikkelingen in de zorg.

Dat het vak van wijkverpleegkundige leuk en boeiend is, wist ik natuurlijk al. Ik ben twee jaar nadat ik mijn HBO-V opleiding had afgerond de wijk in gegaan en werkte daar met veel plezier! Momenteel werk ik in twee functies: als verpleegkundige in de Molenhof en als wijkverpleegkundige in thuiszorgteam Zwolle Midden. Dat laatste houdt in dat dit team – met als uitvalsbasis de Molenhof in de wijk Assendorp – cliënten verzorgt en begeleidt in de wijken Assendorp, Kamperpoort, Veerallee, Pierik en Zwolle-Centrum.

Zorgvraag

Pas geleden kwam via de wijkverpleegkundige bereikbaarheidsdienst een telefoontje binnen van een meneer die heel snel hulp van ons nodig had. Om 16.00 uur belde hij met de vraag of hij ’s avonds hulp kon krijgen bij het uittrekken van zijn steunkous. Mijn collega Jolanda Huls, die op dat moment de bereikbaarheidsdienst draaide, regelde dat heel snel en zorgde er daadwerkelijk voor dat meneer dezelfde avond nog hulp had. Maar, er moest uiteraard ook nog een intakegesprek gevoerd worden. Omdat mijn collega Sandra de Ruiter, tevens wijkverpleegkundige voor team Zwolle-Midden, en ik hadden afgesproken dat (nieuwe) cliënten binnen Zwolle-Centrum onder mijn verantwoording vallen, was het aan mij de eer om dit intakegesprek te voeren.

Snelle service

De volgende dag stapte ik dan ook op mijn fiets en ging ik naar de woonplek van meneer. Ik had van mijn collega’s al begrepen dat hij op een woonboot in de Zwolse stadsgracht woonde, een heel bijzondere woonplek waar ik dan ook graag naar toe ging. Aangekomen trof ik naast hem zijn vriendin aan. Het stel vertelde mij dat ze verbaasd en aangenaam getroffen waren door de snelheid waarmee zij geholpen waren. Rechtstreeks in verbinding met een wijkverpleegkundige, snelle service en de volgende dag al het intakegesprek. Een compliment voor onze dienstverlening!

Zelfredzaamheid

Het mooie in het hele verhaal vond ik de manier waarop de cliënt omging met zijn zelfredzaamheid. Want wat bleek: hij was nog geen week geleden geopereerd aan zijn heup (een zogenaamde total hip). Ik was verbaasd dat hij al weer thuis was – via een loopplank, over de smalle reling en via een heel steil trapje in het vooronder. Hoe was dit mogelijk?

Hij vertelde mij dat hij persé niet naar een revalidatie-afdeling wilde, maar direct naar huis, zonder hulp! Om dit te bereiken had hij al voor de operatie regelmatig geoefend door één been niet te gebruiken bij zijn bewegingen op en rond zijn woonboot. Helaas was hij de dag, waarop hij hulp inriep, wakker geworden met een dik been. Even sloeg de angst bij hem in dat het om een trombose been zou gaan. Na contact te hebben gehad met de regieverpleegkundige in het ziekenhuis, ging hij met zijn vriendin naar het ziekenhuis voor een diagnose. Gelukkig bleek het niet om een trombosebeen te gaan, maar om een vochtophoping. De regieverpleegkundige trok hem een elastische kous aan en het stel keerde weer richting huis. Aan het eind van de middag realiseerden zij zich dat die kous ook uit moest. Helaas kon zijn vriendin hem daar niet bij helpen, omdat zij artrose in haar handen heeft. Hierdoor moest meneer alsnog een beroep doen op professionele hulp, en zo werden wij ingeschakeld.

Kort maar krachtig

Tijdens het intakegesprek liet meneer al blijken dat wij – als het aan hem lag – zo kort mogelijk bij hem zouden komen. “Hooguit drie weken, hoor”. In mijn ogen was dit dan ook een boeiend stel, dat duidelijk het voorbeeld van onze overheid is: zelf de regie blijven voeren, zo min mogelijk een beroep doen op professionals en zich voorbereiden op de thuiskomst en zelfredzaamheid na een ingreep!

Bovenstaand verhaal is slechts van één cliënt. Daaruit blijkt dat mijn werk in de wijk dagelijks boeiend is én blijft. Iedere dag is het een verrassing wat de zorgvraag is van een van onze cliënten. Iedere dag hopen wij als team een ieder weer zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn!

Riet Walda, wijkverpleegkundige team Zwolle-Midden

Reacties (1)

Géke van den Bosch29 augustus 2016, 17:20
Wat leuk, elke zorgvraag blijft uniek!

Reageer op deze blog


Verplicht maar verborgen




ActizHKZ keurmerkZonnehuisgroep IJssel-Vecht © 2017Website doorMotivo